Tunglast | BB | RO RO | Spesialisert Sjøfrakt

Maskin- og tunglasttransport | Break Bulk | Ro Ro

via Sjø

En av våre kjernevirksomheter, er transport av maskin- og tunglast via sjø. Enten du skal frakte små eller store maskiner – eller annet overdimensjonert og tunt last – kan du sette din lit til at NorFreight ordner alt av logistikk, sikring og transport. Vi forstår hvor utfordrende og komplisert det kan være å frakte tungt og overdimensjonert last, og har derfor spesialisert oss på akkurat denne typen av transport. Med oss er godset ditt i trygge hender.


Break bulk refererer til varer som må håndteres individuelt, i stedet for i containere. Dette kan være alt fra store maskineri, til lange rør, tømmer, og andre varer som på grunn av størrelse, form eller vekt ikke kan fraktes i standardcontainere. Disse varene krever spesielle fraktmetoder og mer manuell håndtering sammenlignet med containerisert last.Med vår inngående erfaring og kompetanse i break bulk frakt, sørger vi for at hver enhet blir håndtert med presisjon, forsiktighet, og effektivitet. Enten du har komplekse maskiner, industrielle komponenter eller annen overdimensjonert last som trenger transport, er NorFreight din pålitelige partner for break bulk frakt på sjø.


Vi har i tillegg spesialisert oss på å tilby Ro Ro (Roll-on/Roll-off) tjenester, som gir en sømløs løsning for transport av kjøretøy og maskineri på havet. Ro Ro står for "Roll-on/Roll-off", og refererer til en spesialisert type sjøfrakt hvor kjøretøy, maskineri, eller annet rullende utstyr blir kjørt om bord på spesialbygde skip ved hjelp av egne hjul. Disse skipene, kjent som Ro Ro-skip, er designet med ramper som gir direkte tilgang til forskjellige dekk, og tillater effektiv lasting og lossing. Denne metoden, kjent for sin effektivitet og sikkerhet, har blitt en hjørnestein i vår tjenesteportefølje.


Utover våre nasjonale grenser har NorFreight etablert et globalt nettverk som sikrer at vi kan levere i ethvert hjørne av verden.


Forklaring av Globale Maritime Fraktruter

Maritime fraktruter krysser hele kloden, men den grunnleggende strukturen er enkel.


Den sentrale korridoren knytter Nord-Amerika, Europa og Stillehavs-Asia sammen via Suezkanalen, Malakkastredet og Panamakanalen. Disse hovedveiene håndterer mesteparten av trafikken.


Ruter er påvirket av viktige passasjepunkter, eller 'flaskehalser', bestemt av fysiske begrensninger og politiske grenser. De prøver å følge den korteste avstanden mellom to punkter, kjent som 'stor sirkel avstand'.

Nøkkel Flaskehalser

Hoved Flaskehalser:

Kritiske for global handel grunnet begrensede alternativer. Dette inkluderer Panamakanalen, Suezkanalen og Malakkastredet. Avbrudd, som blokkeringen av Suezkanalen i 2021, kan ha globale følger.


Andre flaskehalser, som Hormuzstredet eller Bosporosstredet, gir tilgang til nøkkelområder med enormt handelspotensial.


Sekundære Flaskehalser:

Disse har alternative ruter, men ville betydd betydelige omveier. Eksempler inkluderer Magellanpassasjen og Taiwanstredet.


Se det medfølgende kartet for en visuell fremstilling av disse rutene og flaskehalsene.

Har du behov for frakt innenfor Norge?

Send oss en henvendelse